Sosiale medier Advokathuset Drammen.png

Nyheter

Kunngjøringer & Oppdateringer

Ny rettshjelpsordning og -portal fra 15. oktober 2025

Det er vedtatt at endringene i rettshjelploven skal tre i kraft fra 15. oktober.. Samtidig lanseres en ny digital løsning for fri rettshjelp. . Endringene bygger på forslag fra Rettshjelputvalgets, og innebærer en ny modell for behovsprøvd rettshjelp. I stedet for separate krav til inntekt og formue skal det tas utgangspunkt i søkerens samlede betalingsevne. I tillegg gis et fradrag for søkere som har utgifter til barn. 

 
 

Endringene fører til at langt flere vil være kvalifisert til å få offentlig støtte til rettshjelp – fra anslagsvis 16 til 33 prosent av alle husholdninger i Norge. Om lag en av tre husholdninger i Norge vil dermed falle inn under ordningen. Den nye modellen for økonomisk behovsprøving er mer finmasket og treffsikker enn tidligere.

 

Etter de nye bestemmelsene er vurderingen endret til en vurdering av søkers betalingsevne. For å kvalifisere til fri rettshjelp, kan betalingsevnen ikke overstige fem ganger folketrygdens grunnbeløp. 1 G er i dag på 130.160 kroner.

 

I forskriftens § 7 fremgår det at egenandelen i økonomisk behovsprøvde saker vil være mellom én og nittini prosent av utgiftene til advokatens salær, reiseutgifter og reisefravær. Hvor stor egenandelen blir beregnes basert på søkerens betalingsevne på søknadstidspunktet.

 

Samtidig med ikrafttredelsen 15. oktober lanseres den nye digitale søknadsportalen for fri rettshjelp bestemt. Søknadsportalen for fri rettshjelp er en nettbasert løsning som skal gjøre det enklere å søke om fri rettshjelp for advokater og privatpersoner. Portalen vil være tilgjengelig på Statens sivilrettsforvaltnings nettsider fra lanseringsdato.

 

Etter den nye rettshjelpsforskriftens § 23 gjelder de nye reglene bare for saker der oppdraget er påbegynt etter 15. oktober. Om søknaden skal behandles etter gammel eller ny lov avhenger av når advokatoppdraget ble påbegynt:

  • Oppdrag som er påbegynt før lovendringen vurderes etter dagens lov, og søknaden sendes på samme måte som tidligere.

  • Oppdrag som påbegynnes etter lovendringen skal behandles etter ny lov, og søknaden sendes inn gjennom den nye søknadsportalen.